Новини

Над 30 учители от Сандански преминаха обучение по проекта „За парите и други важни неща“

10.06.2017 г.

На 10 юни 2017 г. над 30 учители от Сандански   преминаха през обучението Финансови работилници „За парите и други важни неща“, реализиран от фондация "Инициатива за финансова грамотност" с подкрепата на NN Bulgaria .

Целта на обучението беше да се представи разработеното от фондацията Ръководство за провеждане на финансовите работилници и да се демонстрира как то може да се използва за повишаване на финансовите и житейските знания и умения на тинейджърите. Заедно с лекторите Росица Вартоник и Румяна Витньова те даваха съвети на закъсали с парите младежи, разбраха какво общо има между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките. Така на практика установиха, че финансовите знания  могат да се превърнат в забавление чрез  финансовите работилници "За парите и други важни неща“.

По програмата се провеждат обучения и се издават удостоверения с квалификационен кредит.

За повече информация и заявки за обучения: office@financialiteracy.eu

прочети повече

ИФГ представя „Как да се предпазим от финансови измами онлайн“ на Софийския фестивал на науката 2017

04.05.2017 г.

Живеем все повече във виртуалния свят, но заплахите за нашата сигурност и за нашите пари са напълно реални. Какви форми на финансови измами онлайн  съществуват и как  да се предпазим от са въпроси, които са от ключово значение за всеки от нас.  Отговорите може да чуете по време на лекцията ни „Как да се предпазим от финансови измами онлайн“, която ще се проведе  на 13 май от 11.30 в рамките на Софийския фестивал на науката 2017, организиран от Британския съвет.  Лекторът е сред най-опитните специалисти по онлайн финансова сигурност в България. С негова помощ е подготвена и много полезна за всеки от нас брошура „50 Съвета за вашата онлайн финансова сигурност“, която ще бъде разпространена сред посетителите на фестивала.  Вижте повече за събието тук.

прочети повече

Финансовите работилници на ИФГ: част от училищната програма на на Софийския фестивал на науката 2017

04.05.2017 г.

Над 90 деца ще се забавляват, играят  и учат нови неща по време на двете работилници, които фондация „Инициатива за финансова грамотност“ ще проведе на 11 май в рамките на Софийския фестивал на науката 2017, организиран от Британския съвет.  

По време на работилницита „Спаси света“ малките участници ще разберат както трябва да направят, ако имат мисия да спасят света, какво още трябва да се пести освен парите и как може да се даде нов живот на старите вещи. Тази работилница ще разясни защо природните и финансовите ресурси са ограничени, а спестяването не е свързано само с парите. Акцентира се върху пестенето на природни ресурси и грижата за природата.  

Във втората работилница „Плюс-минус“ малките участници ще се превърнат в бюджетни детективи и ще открият какво се случва с парите в едно семейство!Учениците ще се запознаят с основните принципи в управлението на финансите в семейството. Ще научат също как могат да си съставят опростен бюджет и колко е важна екипната работа, дори и в семейството.  

И всичко това е съпроводено с много активност и смях!

прочети повече

Над 30 учители от Габрово станаха част от проекта „За парите и други важни неща“

10.04.2017 г.

На 8 април 2017 г. над 30 учители от Габрово  преминаха през обучението Финансови работилници „За парите и други важни неща“, реализиран от фондация "Инициатива за финансова грамотност" с подкрепата на NN Bulgaria.

Целта на обучението беше да се представи разработеното от фондацията Ръководство за провеждане на финансовите работилници и да се демонстрира как то може да се използва за повишаване на финансовите и житейските знания и умения на тинейджърите.. Заедно с лекторите Росица Вартоник и Румяна Витньова те даваха съвети на закъсали с парите младежи, разбраха какво общо има между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките, детективската работа и бюджетирането.   Но не само – те пяха, танцуваха и бяха актьори – и видяха, че могат да превърнат получаването на финансови знания в забавление чрез  финансовите работилници "За парите и други важни неща“.

Оценката на учителите е повече от позитивна. Те не само считат, че предложения чрез работилниците подход е иновативен и много ефективен, но и самото обучение е интересно и атрактивно. 

Предстои учителите ще приложат в клас наученото, а  техните ученици ще ке  забавляват и зедно с това ще  усвоят много полезни знания и умения.  Предстоят и нови обучения за учители, които имат желанието да помогнат на своите ученици да „навигират“ по-успешно в съвременния свят. 

прочети повече

Над 70 учители преминаха през обучението „За парите и други важни неща“

03.04.2017 г.

На 1 и 2 април 2017 г. над 70 учители от Плевен и региона  станаха част от поредицата обучения по проект  Финансови работилници „За парите и други важни неща“, реализиран от фондация "Инициатива за финансова грамотност" с подкрепата на NN Bulgaria.

Целта на обучението беше да се представи Ръководството "За парите и други важни неща", съдържащо 25 финансови работилници на 10 теми и да се демонстрира как то може да се използва за повишаване на финансовите и житейските знания и умения на тинейджърите. Затова и учителите влязоха в ролята на ученици. Заедно с лекторите Росица Вартоник, Румяна Витньова и Теодора Панайтова те даваха съвети на закъсали с парите младежи, търсеха връзката между образование и житейска реализация и  разбраха какво общо има между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките, детективската работа и бюджетирането.   Но не само – те пяха, танцуваха и бяха актьори – и видяха, че могат да превърнат получаването на финансови знания в забавление чрез  финансовите работилници "За парите и други важни неща“.

Оценката на учителите е изключително позитивна. Те не само считат, че предложения чрез работилниците подход е иновативен и много ефективен, но и самото обучение е интересно и атрактивно.  

Пътят напред е ясен – учителите ще приложат в клас наученото, а на техните ученици предстои да се забавляват и зедно с това да усвоят много полезни знания и умения.  Предстоят и нови обучения за учители, които имат желанието да помогнат на своите ученици да „навигират“ по-успешно в съвременния свят. 

прочети повече

Учи. Спестявай. Печели: със Световната седмица на парите’17

24.03.2017 г.

Станете част от глобалната общност, която мисли и действа за по-добро бъдеще на децата!

-  Инициативата ще се се проведе от 27 март до 2 април 2017 г.  Вижте повече на  www.globalmoneyweek.org иwww.financialiteracy.eu

-  Организира се от от една от най-влиятелните международни неправителствени организации в областта  - Child&Youth Finance International (CYFI). Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ е парньор в Глобалната мрежа на CYFI.

-  През 2016 г. участие са взели 132 държави, 13 950  организации и над 7 милиона деца и младежи.   България е сред тях!

КОЙТО Е АКТИВЕН – ПЕЧЕЛИ!  Инициативността трябва да бъде възнаграждавана!

Ако се включите в тазгодишната инициатива имате шанс да спечелите награда, осигурена от Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ – ваучер на стойност 100 лв от магазин за техника.  Вижте подробностите по-долу.

 

ТЕМАТА НА  2017 г. : „Учи. Спестявай. Печели.“ 

Учи: Образованието на децата и младежите за техните социални и икономически права и отговорности е ключово за създаването на поколение от знаещи и можещи хора, които могат да вземат разумни решения за своето бъдеще.

Спестявай: Важно е децата и младежите да започнат да създават навици за разумно спестяване от най-ранна възраст, за да изградят основни умения за управление на финансите през целия си живот.

Печели: Изграждането на практически житейски умения и обучението по предприемачество помага на децата и младежите в избора и подготовката за бъдещата им кариера и намирането на работа или създаването на собствен бизнес.

 

Как да се включите в Световната седмица на парите 2017 г. и как може да ви помогне фондация „Инициатива за финансова грамотност“?

Ето някои идеи, които да реализирате в периода 27 март – 2 април 2017 г.:

-  Организирайте открит урок с лектор от финансовата сфера или посещение на финансова институция. Направете снимки или видео и ги публикувайте на своята фейсбук страница , като включите следните хаштагове #FinanciaLiteracyInitiative, #GMW2017, #GlobalMoneyWeek

За съдействие можете да се обърнете към фондация „Инициатива за финансова грамотност“, ел.поща: office@financialiteracy.eu

-  Направете една от финансовите работилници, включени в нашето ръководство „За парите и други важни неща“. Снимките или видеата от събитието публикувайте на своята фейсбук страница, като включите следните хаштагове #FinanciaLiteracyInitiative, #nnbulgaria,  #GMW2017, #GlobalMoneyWeek

За съдействие и предоставяне на ръководството  можете да се обърнете към фондация „Инициатива за финансова грамотност“, ел.поща: office@financialiteracy.euВсички участници в тази дейност ще получат за награда книгите за детска финансова грамотност „Къде растат парите“ и „За да ви служат добре парите“, публикувани от NN България.

-  Организирайте занимание за по-малките - изработване на спестовна касичка от подръчни материали. Допълнително ги украсете с логото на Световната седмица на парите, което можете да свалите от следния линк http://www.globalmoneyweek.org/gmw-resources/global-money-week-logos.html

Снимките на сътворените от малките спестовници касички  публикувайте на своята фейсбук страница, като включите следните хаштагове #FinanciaLiteracyInitiative, #GMW2017, #GlobalMoneyWeek, #GMWChallenge. Така ще се включите и в глобалното  състезание на Световната седмица на парите.

-  Направете си селфи с логото на Световната седмица на парите, което можете да свалите от следния линк http://www.globalmoneyweek.org/gmw-resources/global-money-week-logos.html

Снимките публикувайте на своята фейсбук страница , като включите следните хаштагове #FinanciaLiteracyInitiative, #GMW2017, #GlobalMoneyWeek, #GMWSelfie. Така ще се включите и в глобалното състезание на Световната седмица на парите.

-  Можете да направите и кратко видео, което да публикувате с дадените по-горе хаштагове.

-  За още дейности вижте на www.globalmoneyweek.org

 

КОЙТО Е АКТИВЕН – ПЕЧЕЛИ!

Ако се включите в тазгодишната инициатива имате шанс да спечелите награда, осигурена от Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ – ваучер на стойност 100 лв от магазин за техника.  Условието за участие е да сте публикували снимки/видео с хаштага на фондация „Инициатива за финансова грамотност“ #FinanciaLiteracyInitiative и поне един от хаштаговете на GMW:  #GMW2017, #GlobalMoneyWeek, #GMWChallenge, #GMWSelfie.   Името на печелившия ще бъде изтеглено  на случаен принцип чрез компютърна система на сайта Random.org пред нотариус на 5 април 2017 г. За удостоверяване на тегленето ще се състави протокол, като  ще се изтеглят и 3 (три) резерви.

 

Всички участници, отговарящи на горните условия ще получат сертификат за участие в инициативата  Световна седмица на парите 2017.  За целта се свържете с нас на office@financialiteracy.eu.

Те ще бъдат включени в доклада на фондация "Инициатива за финансова грамотност" и в доклада на CYFI за Световната седмица на парите 2017.

 

Победителите във всички световни състезания ще бъдат обявени на фейсбук страницата на GMW на 7 април 2017 г.

 

прочети повече

Инвестиционен форум „Печели находчиво: нови хоризонти за личните спестявания“.

16.02.2017 г.

Инвестиционен форум ще представи нови възможности за личните спестявания на хората

  • ·         „Имам спестявания и се чудя къде е най-сигурно и доходоносно да ги вложа.“
  • ·         „Искам да обезпеча бъдещето на детето си, но не знам дали доходът ми ще позволи.“
  • ·         „Нямам големи възможности, но искам да осигуря финансовата стабилност на семейството си и достойни старини за мен.“

            Често в разговор с познати обсъждаме как да увеличим доходите си и къде да вложим разумно спестяванията си. Лихвите по депозитите в българските банки са малко над или под 0,5%. Ако имаме спестени пари, които ще ни бъдат нужни в скоро време, вероятно е добре да ги държим в банка. Но ако имаме на депозит средства, които заделяме за пенсии, за образование на децата, както и дългосрочни спестявания на семейството, пропуснатите ползи ще бъдат огромни. Експерти съветват такива пари да бъдат насочени към модерни финансови инструменти, каквито се използват в развитите страни на запад. Сред тях са допълнителното пенсионно осигуряване, инвестиционните застраховки, взаимните фондове и др.

            В желанието си да представи тези все още недостатъчно разпознати сред клиентите възможности екипът на електронната медия ИНСМАРКЕТ организира свободна дискусия на тема: „Печели находчиво: нови хоризонти за личните спестявания“.

            Събитието ще се състои на 23 февруари 2017 г. в София, Бизнес център „Капитал форт“, зала „Ню Йорк сити“ (бул. „Цариградско шосе“ 90).

            В дискусията ще се включат доказани експерти, които ще предложат най-добрите финансови инструменти на пазара; представители на финансовата сфера; експерти от потребителските огранизации, представители на академичната общност.

            Форумът ще бъде открит от г-жа Карина Караиванова, председател на Комисията за финансов надзор. Анализ на финансовите пазари у нас и доколко са защитени спестяванията и инвестициите ще направи г-н Владимир Савов, член на КФН. Сред лекторите са г-жа Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи и председател на УС и главен изпълнителен директор на ЗЕАД „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп“ ЕАД ; г-н Владислав Русев, прокурист на ПОД „Алианц България“ АД; г-н Деян Василев, създател и изпълнителен директор на „Моите пари“ ООД.

            По време на форума ще бъде обявена класация на най-успешните фондове за доверително управление през последните 3 години.

            Институционална подкрепа са заявили Асоциацията на българските застрахователи, Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, Българската асоциация на личните финансови консултанти, Българска стопанска камара, Българска Фондова Борса.

           

            За кого е подходящо събитието:

  • За онези, които биха желали да се ориентират във възможните варианти за спестяване и инвестиране, предлагани в момента на нашия пазар;
  • За онези, които имат възможност и желание да заделят средства и по този начин да запазят финансовата си стабилност във времето;
  • За онези, които искат да обезпечат бъдещето си и това на своето семейство, а също така да си гарантират достойни старини;
  • За всички работещи в сферата на финансите – заповядайте, има какво още да научите.

 

            Участие:

            Участието във форума е напълно безплатно, с предварителна регистрация в сайта на събитието: http://invest2017.insmarket.eu. Местата са ограничени.

            За всеки гост е осигурен подарък-комплимент от организаторите, както и допълнителни изненади.

прочети повече

60 учители преминаха обучението „За парите и други важни неща“

05.12.2016 г.

Над 60 учители от Варна и региона преминаха през обучението "За парите и други важни неща", организирано от "Инициатива за финансова грамотност" и РИО-Варна. Те работиха в екип, смяха се, играха хоро и видяха, че могат да превърнат получаването на финансови знания в забавление чрез  финансовите работилници, разработени по проект  "За парите и други неща".  Той  се реализира от фондация "Инициатива за финансова грамотност" с подкрепата на NN Bulgaria .

Към лекторите Росица Вартоник и Румяна Витньова от фондация "Инициатива за финансова грамотност" се присъединиха преподавателите от Варненски училища Жасмина Кирова и Мария Митева.

Оценката на участниците за проведеното обучение е категорична: отличен 6! А основната препоръка е да се разработят подходящи и за по-малките ученици активности – нещо, върху което фондацията вече работи.

прочети повече

Финансовите игри „За парите и други важни неща“ бяха представени на форума „Модернизация на образованието“, организиран от Софийския университет

28.11.2016 г.

Проектът „За парите и други важни неща” и ръководството, съдържащо 25 финансови игри бяха представени от Румяна Витньова от фондация „Инициатива за финансова грамотност”  по време на VI Есенен научно-образователен форум „МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО” в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към Софийския университет „Св.Климент Охридски”. Събитието се проведе на  11-12 ноември 2016 г. в София.

Темата на доклада на Румяна Витньова беше „Финансовата грамотност като базисна функционална компетентност за българския ученик”.  В него тя акцентира на иновативния подход, предложен в ръководството „За парите и други важни неща“.  Представянето й предизвика голям интерес сред всички присъстващи. Учители от цялата страна изявиха желание да станат част от проекта и   приложат на практика финансовите игри, за да помогнат на своите ученици да развият практически житейски и финансови умения. Проектът „За парите и други важни неща“ се реализира от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ с подкрепата на NN България.

Традиционно академичната проява - Есенен научно-образователен форум „МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО”  -  се организира през ноември и е посветена на Климентовите дни на Софийския университет. За шеста поредна година в дните на форума учители и директори от цялата страна, университетски преподаватели и експерти в сферата на образованието дискутираха актуални въпроси на българското образование, споделяха свои педагогически търсения, постижения и добър опит. Акцентите  бяха мисията на учителя в постмодерното общество и информалното учене. Внимание бе отделено и на ролята на връзката между образованието и бизнеса за постигане на успешна икономика, както и на новите компетентности, необходими за успешното управление на училището и класа в 21 век.   

прочети повече

Фондация "Инициатива за финансова грамотност" участва в международна конференция „Гражданско и финансово образование като инструмент за постигане на устойчив растеж“

07.11.2016 г.

Събитието се организира   за 5-ти пореден път от международната фондация  „Афлатун“  - една от най-влиятелните глобални  организации в областта на гражданското и финансово образование за деца и младежи.  Проведената  в периода 2-4 ноември 2016 в Хага, Холандия  конференция събра 180 делегати от 120 организации от 77 страни. В продължение на три дни те дискутираха как с инструментариума на гражданското и финансовото образование децата и младите хора могат  и трябва да развият такива компетентности, които да им помогнат да водят успешен и удовлетворяващ ги живот и  така да се постигнат целите, дефиниращи устойчивия обществен растеж.

Нашата страна беше представена от Росица Вартоник, изпълнителен директор на фондация „Инициатива за финансова грамотност“.  В хода на дискусиите бе подчертано, че дейностите и проектите на фондацията като качество и подход са сравними с  най-добрите световни практики в областта - един наистина удовлетворяващ ни, но и задължаващ резултат. 

прочети повече

Повишава се финансовата грамотност на ползващите кредитна карта

13.10.2016 г.

Πpeз мeceц ceптeмвpи 2016 г. MoitePari.bg пpoвeдe eжeгoднoтo cи пpoyчвaнe зa изпoлзвaнeтo нa ĸpeдитни ĸapти. C oбявявaнeтo нa peзyлтaтитe cтapтиpaмe и oбpaзoвaтeлнa ĸaмпaния, ĸoятo зa тpeтa гoдинa щe бъдe пoдĸpeпeнa oт Бaнĸa ДCK. Aĸцeнт и ocнoвнa цeл нa ĸaмпaниятa e дa пoмoгнeм нa пoтpeбитeлитe дa ce възпoлзвaт пълнoцeннo oт пpeдимcтвaтa нa пpoдyĸтa. Щe oбъpнeм внимaниe и нa чecтo дoпycĸaнитe гpeшĸи.  B aнĸeтaтa ce вĸлючиxa 1 083 пoтpeбитeля нa финaнcoвия пopтaл, 63% oт ĸoитo пpитeжaвaт пoнe eднa ĸpeдитнa ĸapтa. Интepeceн e фaĸтът и чe 39% oт пoлзвaщитe имaт дopи пoвeчe oт 1 ĸapтa. Зa cpaвнeниe - пpeз 2011 г. caмo 45% oт aнĸeтиpaнитe ca пpитeжaвaли тaĸъв финaнcoв пpoдyĸт.   Изпoлзвaнeтo нa ĸpeдитнитe ĸapти пpeз гoдинитe плaвнo pacтe и нaвлизaнeтo им в eжeднeвиeтo ни вoди дo няĸoи пoлoжитeлни тeндeнции. Πpoдyĸтът cтaвa вce пo-пoзнaт, pacтe и лeĸoтaтa, c ĸoятo ce изпoлзвa. 96% oт aнĸeтиpaнитe пoтpeбитeли нa ĸpeдитни ĸapти, нe ca cpeщaли ниĸaĸви тpyднocти пpи пoлзвaнeтo им.

Виж повече на www.moitepari.bg.

 

прочети повече

Колко финансово грамотни са българските ученици?

12.10.2016 г.

JA България представи данни от проведено представително проучване по проекта „FIQ – проучване и повишаване нивото на финансова грамотност на българските ученици“. Партньори в проучването са ОИСР, МОН, NN България, Mastercard и УниКредит Булбанк.

Финансовата грамотност на българските ученици е относително добра, но частична, това е генералният извод от проведеното от JA България представително проучване за нивото на финансови познания на учениците у нас. На организираната от JA дискусия на 11 октомври в София коментар и анализ направиха основните партньори в проучването и проекта – директорът на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“ в Министерството на образованието и науката Евгения Костадинова, анализаторът на икономически политики от ОИСР Андреа Хофер, както и корпоративните партньори на JA в този проект - NN България, Mastercard и УниКредит Булбанк.

Знанията на учениците не са добре структурирани и не се наблюдава разбиране на материята, а откъслечени познания. Докато при някои от въпросите немалка част от учениците показват висока финансова грамотност, то по-голям дял демонстрират ниска. Най-слабо учениците са се представили във въпросите, свързани с печеленето на пари. Най-добре се справят с планирането, но в същото време получават джобни ден за ден и нямат възможност да изградят практически умения в това отношение. При гимназиален етап се забелязва добро ниво по отношение на базовите банкови продукти и услуги, но ниско по отношение на по-сложните. Учениците не се справят добре с разчитането на документи – фактура и опростен фиш за заплата, нито с интерпретирането на графика, проверени чрез дела с въпроси за финансова грамотност от международното изследване на финансовата грамотност PISA.

Проучването на нивото на финансова грамотност е инициирано от JA България и бяха поканени да участват 200 училища от цялата страна от 19 до 27 септември. Броят на анкетираните е 5239 и е достатъчно разнообразен по отношение на пол, възраст, тип училище, големина на населено място, като респондентите включват всички 28 области. Въпросите за трите етапа са разделени в четири групи – „Пари“, „Печелене“, „Харчене“ и „Планиране“. Във въпросниците за гимназиален и прогимназиален етап е включена и групата „Финансови продукти и услуги“.

"Днес обявяваме резултатите от едно дълго и сериозно начинание, което започнахме миналата година. Целта бе да отнесем образоваността и нивото на финансова грамотност на учениците и младите хора към нещо, което е определящо за съвременната икономика – познанието. Досега в България не е провеждано толкова задълбочено и всеобхватно проучване. Безкрайно щастлива съм, че срещнахме подкрепата и отдадеността както на бизнеса, така и на държавата" – Милена Стойчева, изпълнителен директор на JA България.

"Смятам, че нивото на финансова грамотност сред учениците тепърва ще се покачва – нека не забравяме, че извеждането му като самостоятелен предмет едва сега прохожда и по-високите резултати предстоят. За разлика от други предмети, предприемачеството се наложи отдолу нагоре – първо неговата важност се осъзна от учителите и училищата и тогава се възприе като предмет в националния учебен план. Смятам, че това е верният път", каза Евгения Костадинова, директор на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“, Министерство на образованието и науката.

"Опитът, който се придобива в рамките на образователния процес, трябва да бъде практически насочен и ориентиран към решаване на реални казуси. Образованието трябва да бъде организирано около ученика, за да бъде той максимално ангажиран. Смятам, че новият учебен предмет "Технологии и предприемачество" е една много важна стъпка, която дава възможност за изучаването на ключови компетентности като предприемачество и финансова грамотност", каза Андреа-Розалинде Хофер, анализатор на икономически политики, ОИСР.

РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОУЧВАНЕТО ПО ВСЯКА ОТ ТЕМИТЕ, ВКЛЮЧЕНИ ВЪВ ВЪПРОСНИЦИТЕ

 

Пари

  • 70% от учениците в начален етап не разбират как се финансират заплатите в публичния сектор;
  • 69% от учениците в гимназиален етап не разбират ефекта на инфлацията и реалния лихвен процент;

 

Харчене

  • 8% от учениците в начален етап и 21% от учениците в прогимназиален и гимназиален етап са склонни да задлъжнеят, за да удовлетворят желанията си;
  • близо 60% от учениците в начален етап и около 45% от учениците в прогимназиален и гимназиален етап не могат да преценят правилно промоции от типа „купи едно и получаваш второто на половин цена“;
  • 38% от учениците в начален етап и 52% от учениците в прогимназиален и гимназиален етап разбират концепцията за алтернативния разход;
  • близо 89% от учениците в начален етап и прогимназиален етап правилно приоритизират нуждите и желанията си, като близо 60% от тях са склонни да спестяват вместо да удовлетворят желанията си;

 

Печелене

  • 41% от учениците в начален етап са склонни да ограничат потреблението си и да спестяват, за да си купят нещо, а само 21% са склонни да предприемат инициатива, чрез която да намерят възможности за допълнителен доход;
  • 20% от учениците в прогимназиален етап определят кредита като доход;
  • 70% от учениците в прогимназиален етап не могат да определят източниците на доходи;
  • 20% от учениците в прогимназиален етап смятат, че нетната заплата е по-голяма от брутната, а едва 35% знаят каква точно е разликата;
  • 16% от учениците в прогимназиален етап не знаят откъде семейството им получава доходи;
  • 54% от учениците в прогимназиален етап не могат да се ориентират правилно в опростения фиш за заплата от проучването PISA;

 

Планиране

  • 63% от учениците в начален етап и 56% от учениците в прогимназиален етап възприемат спестяванията като необходимост за посрещане на финансови шокове;
  • 21% и от учениците в начален етап и 25% от учениците в прогимназиален етап възприемат спестяванията като възможност да постигнат дългосрочни цели;
  • 83% от учениците в начален и прогимназиален етап знаят как да разпределят парите си, като 47% от начален и 54% от прогимназиален са склонни да отделят за спестяване, но повече от половината получават джобните си ден за ден, а това не им позволява да изградят практически умения;
  • близо 20% от учениците в прогимназиален и гимназиален етап, не са склонни да повлияят върху разходите си за развлечения при необходимост; общо 64% от прогимназиален и 57% от гимназиален не определят правилно постоянните и променливите разходи в домакинствата;
  • 55% от учениците в гимназиален етап не знаят размера на минималната работна заплата;
  • 79% от учениците в гимназиален етап нямат идея за размера на осигуровките и данъците, които се удържат от брутната заплата;

 

Финансови продукти и услуги

  • 56% от учениците в прогимназиален етап и 36% от учениците в гимназиален етап не разбират правилно условията по застраховките; 17% от прогимназиален дори смятат, че застрахователят плаща винаги, а застрахованият – при определени условия;
  • 47% от учениците в прогимназиален етап смятат, че няма разлика между дебитна и кредитна карта;
  • 79% от учениците в гимназиален етап не определят правилно риска между различни възможности за спестяване или инвестиране;
  • 72% от учениците в гимназиален етап не определят правилно ликвидността на различни активи;
  • 82% от учениците в гимназиален етап не се ориентират правилно за лихвите по различните видове кредити;
  • 40% от учениците в гимназиален етап не знаят, че депозитите са гарантирани, а други 34% не знаят какъв е размерът на гарантираната сума;
  • 91% от учениците в гимназиален етап не могат да изчислят сложна лихва за съответния период на олихвяване;
  • 79% от учениците в гимназиален етап могат да разчетат графика за цени на акции от международното проучване PISA, но 53% от тях не могат да я анализират и да направят правилни изводи;

 

Отношение и опит

  • около 20% от учениците във всички етапи не спестяват пари; около 5% от тях биха, но не разполагат с пари;
  • по-малко от 60% от учениците в начален и прогимназиален етап обсъждат въпроси, свързани с парите, с родителите си;
  • 54% от учениците в гимназиален етап получават джобни ден за ден, което не им позволява да развиват практически умения по планиране и изразходване на парите си;
  • 46% от учениците в начален етап, 57% от прогимназиален етап и 74% отучениците в гимназиален етап вярват, че знания за парите са им необходими във всеки момент, в който имат досег с тях;

 

Проучването е етап от проекта „Financial IQ“ на JA България и е една от поредица инициативи на партньорите за повишаване на финансовата грамотност на българските ученици. Вече са направени конкретни стъпки с подготовка на обучители на учители за преподаване на финансова грамотност, а от тази есен JA анонсира нови програми за всички етапи. През ноември 2016 по време на Световната седмица на предприемачеството и през март 2017 по време на Световната седмица на парите ще се проведат открити уроци в клас с участието на бизнес консултанти от NN България, Mastercard и УниКредит Булбанк. Бизнес доброволци от трите компании ще се включат през следващата година и във Финансов иновационен лагер за ученици от 10-11 клас от пилотните училища, в които ще се изучава новата програма по финансова грамотност на JA.

Източник: www.jabulgaria.org

прочети повече

Учители от цялата страна „играха“ финансови работилници „За парите и други важни неща“

03.10.2016 г.

Може ли обучението по финансова грамотност да е забавно? Колкото и да звучи невероятно – отговорът е категорично  „Да“! Такова е мнението на близо 40 учители от цялата страна, които преминаха обучение по проект Финансови работилници „За парите и други важни неща“ на 30.09 – 01.10.2016 г.  Той се реализира от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ с подкрепата на NN България. Това е поредният проект на Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ , свързан с финансово обучение. Темите, застъпени в учебното помагало За парите и други важни неща“, засягат изключително важни финансови познания, като - как се прави бюджет, финансовите аспекти на това, какво ще учим,  видовете инвестиции, тристълбовия пенсионен модел и необходимостта да се мисли отрано за бъдещите пенсии, най-често срещани автомобилни ситуации и застраховките, които ще намалят неблагоприятните последици и др.

 Програмата е подходяща за „влизане“ в училищата в рамките на следните часове:

- За професионалните гимназии като част от общата професионална подготовка на учениците.

- В профилираните гимназии като част от избираемата подготовка.

- Отделни теми могат да бъдат адаптирани и като част от общообразователната подготовка по всички учебни предмети.

- Като част от допълнителната подготовка, която обхваща компетентности, отговарящи на интересите на учениците и подкрепящи развитието на заложбите им.

- В Часовете на класа, в частта за изграждане на граждански компетентности.

- Обученията по проект на МОН "Развитие на способностите на учениците и повишаване на мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности (Твоят час)" – фаза 1.

 

Целта на обучението беше да се представи разработеното от фондацията Ръководство за провеждане на финансовите работилници и да се демонстрира как то може да се използва за повишаване на финансовите и житейските знания и умения на тинейджърите. Затова и учителите влязоха в ролята на ученици. Заедно с лекторите Росица Вартоник, Румяна Витньова и Теодора Панайтова те даваха съвети на закъсали с парите младежи, пяха „Една българска роза“, търсеха връзката между образование и житейска реализация и  разбраха какво общо има между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките, детективската работа и бюджетирането. 

Оценката на участниците е категорична: отличен 6! Не само за изпълненото с много позитивни емоции обучение и за лекторите, но и за разработеното по проекта Ръководство, съдържащо 10 финансови теми с 25 финансови работилници (по 2-3 на тема). И подходът, и начинът на поднасяне на материала са оценени като изключително иновативни и полезни.  В тази връзка участниците споделят „Никога досега не сме виждали и ползвали по-практично, лесно за разбиране и употреба помагало“.  

Пътят напред е ясен – на младежите предстои да се забавляват и зедно с това да усвоят много полезни знания и умения.  Предстоят и нови обучения за учители, които имат желанието да помогнат на своите ученици да „навигират“ по-успешно в съвременния свят.

 

 

прочети повече

„Твоите истории“ : нова рубрика за истински човешки съдби и финансови предизвикателства в www.semeinifinansi.bg

23.06.2016 г.

Рубриката „Твоите истории“  представя  живота без украса - такъв, какъв е.  Това са истински истории, споделени с експертите на „Семейни финанси“  с молба за съвет и помощ.  Те са пъстри и различни като самия живот. В тях има успехи и несполуки, любов и разочарования, има и финансови дилеми. Просто защото финансите са част от нашия живот, независимо дали го искаме или не.

Всеки месец  в  сайта www.semeinifinansi.bg ще бъде представяна по една житейска  история, свързана с финансов проблем или въпрос, които ще бъдат коментирани от финансовите експерти на „Семейни финанси“.

Първата история „Кредит на доверие“ вече е публикувана. В нея става въпрос за млада жена, любов, излъгано доверие и изтеглен кредит за нуждите на друг човек.

Сайтът www.semeinifinansi.bg е проект, подкрепен от  Провидент Файненшъл България и се реализира  в партньорство с фондация „Инициатива за финансова грамотност“.

прочети повече

ПОСРЕЩАМЕ 1 ЮНИ С НОВО ПОМАГАЛО ПО ФИНАНСИ ЗА ТИЙНЕЙДЖЪРИ

01.06.2016 г.

Няма по-добър подарък за нашите деца от това да им помогнем да станат щастливи и успешни хора, които безпроблемно „навигират“ в съвременния свят. Едно от важните умения по пътя към успеха е добрата финансова грамотност.

Финансовите работилници „За парите и други важни неща“ дават възможност младежите да развият уменията за управление на личните финанси по интересен и атрактивен начин. На мястото на скучните уроци идват игрите, съпреживяването на реални житейски ситуации, работата в екип и сърфирането из мрежата.

Представеният на 31 май 2016 г.  проект Финансови работилници „За парите и други важни неща“ се реализира от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ с подкрепата на NN България. По него е разработено ръководство, съдържащо 25 финансови игри за тийнейджъри на 10 теми.

„Има общо между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките, детективската работа и бюджетирането“, казаРосица Вартоник, изпълнителен директор на Фондация „Инициатива за финансова грамотност“, обяснявайки подхода на образователните игри. „Вярваме, че избраният подход - развиване на практически умения чрез игри и симулации на реални житейски ситуации – е по-ефективен от обичайните уроци и ще стимулира интереса на младите хора. А това е важно, защото умението да управляват парите си е пряко свързано с умението да реализират мечтите си“, допълни тя.

„Финансовото образование е съществена част от корпоративната политика на NN България и ние като социално отговорна компания подпомагаме проекти и инициативи, насочени към повишаване на финансовата култура на младите хора. Финансовата грамотност е сред ключовите житейски умения в съвременния свят, защото качеството и удовлетвореността от живота във все по-голяма степен зависят от нея“, каза Николай Стойков, главен изпълнителен директор на NN България.

Представеното днес ръководство е предназначено за учители, работещи с ученици 9- 12 клас. По забавен и иновативен начин са представени основните области от личните финанси - бюджет, заемни средства, инвестиции, управление на рискове и пенсионно осигуряване. През призмата на личните финанси се поглежда към избора на бъдещо образование и работа. Разработени са и теми за любовта, приятелството и парите, както и за мечтаните пътувания в чужбина. Всяка тема съдържа кратък информационен материал, речник на термините и по две или три работилници. Създателите на ръководството са дипломирани финансови консултанти, специалисти по публични комуникации, финансови журналисти и учители с богат педагогически опит.

В рамките на проекта е предвидено обучение на учители, което ще се проведе през септември 2016 г. Всеки учител, който иска да предаде нови знания на своите възпитаници, може да се включи в обучението, като заяви желанието в писмо, изпратено до Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ на адрес office@financialiteracy.eu.

             

Какво се случва по време на финансовите работилници и как те „работят“ на практика може да видите във нашите кратки видеа на следните линкове:

 

Финансови работилници „За парите и други важни неща“ 

 

Финансови работилници „За парите и други важни неща“ – 2  https://youtu.be/MIEYwcoKNGI

прочети повече

НОВ ПРОЕКТ: ФИНАНСОВИ РАБОТИЛНИЦИ „ЗА ПАРИТЕ И ДРУГИ ВАЖНИ НЕЩА“

30.05.2016 г.

25 Финансови игри за тийнейджъри на 10 теми

Какво общо има между бонбоните и сложната лихва, пътуването във времето и осигуровките, детективската работа и бюджетирането? Звучи необичайно, но със сигурност  - интригуващо!

Такава е и целта на финансовите работилници – да провокират интерес   и по този начин да помогнат за изграждането на практически умения  за управление на личните финанси сред тийнейджърите. На мястото на скучните уроци идват игрите, съпреживяването на реални житейски ситуации, работата в екип и сърфиране из мрежата.

Проектът „За парите и други важни неща“ се реализира се от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ с подкрепата на NN България.

По проекта е разработено единствено по рода си ръководство, съдържащо  25 финансови работилници по 10 теми. Предназначено е за учители и фасилитатори, работещи с ученици от горен гимназиален етап – 9- 12 клас. Ще бъде организирано обучение за учителите, желаещи да използват ръководството.

Представянето на Финансовите работилници „За парите и други важни неща“ ще се състои на 31 май 2016 г. от 15 ч. в клуб „Перото“, НДК.

Какво представляват финансовите работилници?

Темите:

- Те не само обхващат основните области от личните финанси - бюджет, заемни средства, инвестиции, управление на рискове, пенсионно осигуряване. През призмата на личните финанси  поглеждаме към образованието и първата работа. Говорим и за любовта, приятелството и парите. Говорим и за мечтаните пътувания в чужбина. За нещата от живота....

-  По всяка от 10-те теми са разработени кратък информационен материал, речник на термините и по 2 или 3 работилници.

Работилниците:

- Те представляват сценарии с информация и указания за провеждане на активни занимания. Към всяка работилница са приложени помощни материали, които лесно могат да се копират и използват.

 

 

 

 

За повече информация:

Росица Вартоник

Фондация „Инициатива за финансова грамотност“

e-mail: wartonick_r@financialiteracy.eu

прочети повече

Защо е важно да бъдеш финансово грамотен?

13.05.2016 г.

„Образованието е най-добрата инвестиция“ – е казал Бенджамин Франклин. Тези думи са особено актуални в наши дни, когато житейската ни реализация зависи в много голяма степен от образованието – не само полученото в училище и университета, но и от ученето през целия ни живот.

 

Успешното навигиране в съвременния свят изисква да притежаваме както професионални знания и умения, които „да си вадим хляба“, така и редица други, без които съвременният човек е изгубен. Финансовата грамотност е сред тези задължителни компетентности.

 

Защо е толкова важно да сме финансово грамотни?

 

Причините са много, но на вашето внимание предлагаме 4-те най-важни. Ето кои са те:

 

- Трансфер на отговорност или „Вашето благосъстояние – ваша лична отговорност“!

„Държавата (трябва да) се грижи за нас, за нашето здраве, пенсия, благосъстояние?!?“ – звучи добре, но е твърде далече от реалността. Затова помислете още веднъж, ако споделяте подобно убеждение.

Държавата – това сме всички ние! А в България, демографската ситуация е тежка - населението застарява. Това означава, че все по-малкото работещи поемат бремето да „издържат“ нарастващата икономически неактивната част от населението. Към демографския фактор може да добавим и други – високо ниво на безработица, ниски заплати, т.е. ниски осигуровки, значителен дял на сивата икономика, емиграция и т.н. Тази ситуация води до логичен изход – държавата е в състояние да осигури определено „минимално“ ниво на финансово обезпечение на гражданите. А те, от своя страна, се налага поемат все по-високо ниво на отговорност за собственото си финансово благополучие.

С други думи – не разчитайте, например, че „държавната“ пенсия ще ви осигури комфортна „златна есен“. За това ще трябва да се погрижите вие, като започнете да спестявате и инвестирате на възможно най-ранен етап от трудовата си кариера. И трябва да сте достатъчно финансово грамотен, за да знаете как да го правите!

 

- „Турбулентни“ времена – несигурни доходи

Времената, когато беше обичайно да се пенсионираш там, където си работил цял живот, са безвъзвратно отминали. Подгответе се за несигурност, продължаваща цял живот! А това означава несигурни доходи. Как да се справите с проблема? Преди всичко не преставайте да се квалифицирате и да учите – така по-лесно ще си намирате работа, дори и в периоди на икономически застой. Не по-малко важно е да сте подготвен финансово – създайте си и поддържайте фонд „Авариен“, който да покрива разходите ви за живот за поне 6 месеца.

 

- Многообразие и сложност на финансовите продукти или „Дали знам какво ползвам?“

Трудно ви е да се ориентирате сред разнообразието от финансови продукти и услуги? Не сте единствени!
Работата е там, че за да можете да изберете подходящ за вас финансов продукт, трябва да сте наясно със същността му, с потенциалните ползи и присъщи рискове, т.е. да сте достатъчно финансово грамотен, за да задавате правилните въпроси и да разбирате правилно отговорите.


Липсата на финансови знания и умения може да ви доведе до лош избор или до отказ от ползване на даден продукт или услуга. Така, в най-добрия случай, може да изпуснете благоприятни възможности, а в най-лошия – да се „дестабилизирате“ финансово.

 

- „Мечтите ни са скъпи“

Всеки от нас има житейски цели – да построи дом, да осигури добро образование на децата, да е осигурен за старини и т.н. Общото между тях е, че те изискват значителни средства за реализирането им. Освен ако нямате чичо-милионер или не спечелите на тото, ще трябва в продължителен период да заделяте средства и разумно да ги управлявате, така че след време да натрупате достатъчно, за да осъществите целите си.

 

Материалът е публикуван в www.semeinifinansi.bg

 

 

прочети повече

Полезни съвети с видеопоредицата "За парите Ти в 30 секунди"

29.04.2016 г.

Видеосериите “За парите в 30 секунди“ представят накратко и по увлекателен начин различни аспекти от управлението на личните финанси, дават съвети и насоки. Разработени са от фондация "Инициатива за финансова грамотност" по проект „БГ Карта на финансовата грамотност“ по Програмата за подкрепа на НПО в България. 

Ето и видеата от поредицата:

Лесен бюджет по системата „10-30-60“

Плати първо на себе си

3 посоки за твоите спестявания

3 защитни линии за твоите финанси

 

прочети повече

БГ карта на финансовата грамотност:Въпроси и отговори

14.04.2016 г.

Реализиран от: Фондация „Инициатива за финансова грамотност“

Финансиран от: Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.

 

Какво цели проектът?

Проектът има за цел да „катографира полето“ на финансовата грамотност в България – основните „играчи“ и различните инициативи в областта. Проектните дейности могат да се обощят в три направления: създаване на мрежа (работна група) от заинтересовани организации от различни сектори на публичния живот; разработване на анализ „Бяла книга на финансовата грамотност в България“ и разработване на ресурсна интернет платформа: www.finansovogramoten.bg


Създаването междусекторна работна група допринесе за по-качествен и активен диалог, по-висока видимост на усилията на заинтересованите страни. Същевременно, чрез систематизирането на съществуващите инициативи в база данни, публично достъпна чрез интернет платформа, се цели да се повиши степента на ползваемост на ресурсите и оттам мащаба на въздействието им. Специално разработеното приложение за оценка личната финансова грамотност – тестът „Аз и парите“ - е полезно не само като диагностичен, но и като образователен инструмент.

 


Какви са резултатите?

 

1. Партньорска мрежа


Представители на над 40 институции и организации от различни сектори на обществения живот -държавни институции, НПО, бизнес, академични среди, медии – поддържат идеята, че е необходимо да бъде стимулиран по-качествен и активен диалог сред заинтересованите страни. По този начин се подобрява ефективността при разработване и използване на ресурсите в областта на финансовата грамотност и се създават по-благоприятни възможности за формиране на общи политики. Мрежата е с отворен характер.

 

2. Анализ „Бяла книга на финансовата грамотност в България“


Анализът съдържа информация за добрите практики по света и в Европейския съюз, но акцентът е поставен върху постиженията в България – описани и систематизирани са съществуващите в страната инициативи в областта на финансовата грамотност. На тази база са изведени съответните препоръки за бъдещи интервенции. Подобно „картографиране“ не е правено към момента и може да бъде от изключителна полза както за институции, развиващи и планиращи да развиват дейности в областта, така и при формиране на политики. На практика, анализът може да послужи за основа за разработване на национална стратегия в сферата на финансовата грамотност.

 


3. Ресурсна интернет платформа www.finansovogramoten.bg


Интернет платформата осигурява лесен достъп до съществуващите ресурси в областта на финансовата грамотност чрез систематизацията им в база данни. Предоставено е кратко описание на всеки ресурс и адрес за връзка към него. Описаните ресурси са над 100.


За улеснение на потребителите информацията за ресурсите е систематизирана и дава възможност за търсене по определени критерии: вид на ресурса; от кого се реализира/предлага, към каква целева група е насочен, има ли ограничения за достъп до ресурса. Целта е всеки потребител може да открие подходящите за него ресурси, които да му помогнат да повиши финансовите си познания.


Ресурсната интернет платформа е ефективен канал за анонсиране на нови инициативи, както и за идентифициране на потенциални заинтересовани лица и институции.

 

4. Тест „Аз и парите“: приложение за оценка на личната финансова грамотност и обучение

 

Част от платформата www.finansovogramoten.bg е специално разработено приложение: тест за оценка на личната финансова грамотност „Аз и парите“.

Тестът се състои от 20 въпроса от различни сфери на личните финанси: бюджет, кредити, спестявания и инвестиции, управление на риска. Разработен е така, че да диагностицира не само обективните знания, за които получавате оценка от слаб 2 до отличен 6, но и степента, в която се прилагат на практика, т.е. има оценка за „Знания“ и за „Поведение“. В теста са включени въпроси, които дават възможност да се направи сравнение между вашите резултати и резултатите от национално представително изследване на финансовата грамотност в България (Световна банка, 2010).
Наред с диагностиката на вашите финансови знания и умения, тестът предлага възможност за повишаване на нивото на финансовата ви грамотност чрез образователни статии, инкорпорирани към всеки въпрос.

 

 

 

прочети повече

Каква е вашата оценка по „финансова грамотност“: проверете с нашия тест „Аз и парите“

14.04.2016 г.

Тестът за оценка на личната финансова грамотност „Аз и парите“ е специално разработено приложение към www.finansovogramoten.bg 

 

Тестът се състои от 20 въпроса от различни сфери на личните финанси: бюджет, кредити, спестявания и инвестиции, управление на риска. Разработен е така, че да диагностицира не само обективните знания, за които получавате оценка от слаб 2 до отличен 6, но и степента, в която ги прилагате на практика, т.е. има оценка не само за нивото на вашите „Знания“, но и за вашето „Поведение“.

 

В теста са включени въпроси, които дават възможност да се направи сравнение между вашите резултати и резултатите от национално представително изследване на финансовата грамотност в България (Световна банка, 2010).

 

Наред с диагностиката на вашите финансови знания и умения, тестът предлага възможност за повишаване на нивото на финансовата ви грамотност чрез образователни статии, инкорпорирани към всеки въпрос.


Представянето на тестовото приложение „Аз и парите“ и на интернет страницата www.finansovogramoten.bg и ще се състои на 21 април 2016 г. от 11.00 ч. в литературен клуб „Перото“, НДК, бул. „България“ №1.

 

Сайтът www.finansovogramoten.bg и тестовото приложение „Аз и парите“ са разработени по проект „БГ карта на финансовата грамотност“. Проектът е реализиран от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ и финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП.

прочети повече

Всичко за БГ финансовата грамотност: www.finansovogramoten.bg

14.04.2016 г.

Интернет страницата www.finansovogramoten.bg обобщава цялостното проучване на всички инициативи в България, свързани с финансова грамотност. Тя е единствената страница, която съдържа изчерпателна информация за БГ „ресурсите“ в областта на финансовата грамотност.

 

Описаните ресурси са над 100, като идеята е сайтът непрекъснато да се актуализира и да се превърне в ефективен канал за анонсиране на нови инициативи, програми и други ресурси в областта на финансовата грамотност.


За улеснение на потребителите информацията за ресурсите е систематизирана и дава възможност за търсене по определени критерии: вид на ресурса; от кого се реализира/предлага, към каква целева група е насочен, има ли ограничения за достъп до ресурса. Целта е всеки потребител да може да открие подходящата за него информация, която да му помогне да повиши финансовите си познания.


Представянето на интернет страницата www.finansovogramoten.bg ще се състои на 21 април 2016 г. от 11.00 ч. в литературен клуб „Перото“, НДК, бул. „България“ №1.

 

Сайтът www.finansovogramoten.bg е разработен по проект „БГ карта на финансовата грамотност“. Проектът е реализиран от фондация „Инициатива за финансова грамотност“ и финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП.

прочети повече